נספח א' – מהו גישור ומדוע להטמיע אותו במערכת החינוך?
גישור הנו הליך לפתרון סכסוכים, המבוסס על רצונם החופשי של הצדדים המעורבים בסכסוך, מאפשר להם דיאלוג מובנה ומודרך ושואף לפתרון שיהיה רווחי לכל הנוגעים בדבר (win-win, להבדיל מהגישה הרווחת של 'מנצח-מפסיד'). ההליך מתבצע בסיועו של מגשר שהוא צד שלישי ניטרלי שתפקידו לכוון ולעודד שיח נכון בין הצדדים.
קונפליקט הוא מצב טבעי אשר קורה בכל עת. אין מטרתנו למנוע קונפליקטים. להיפך. אנחנו סבורים שניתן להפיק מהם רבות אם מתמודדים איתם נכונה. קונפליקט שמנוהל נכון עשוי לשמש הזדמנות ללמידה ולצמיחה. הקונפליקט לכשעצמו אינו שלילי. התפיסה שלנו לגביו והאופן שבו אנו בוחרים להתמודד איתו עלולים לייצר תוצאות שליליות.
ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, נקלעים לסיטואציות רבות של קונפליקטים בחיי היום יום שלהם, בינם לבין הוריהם, ילדיהם, אחיהם, מוריהם, תלמידיהם וחבריהם; והם אינם מחזיקים בכלים הנכונים להתמודד איתם. האינסטינק האנושי מכוון אותם לפתרונות מסוג Fight, Flight or Freez ואכן במקרים רבים צדדים לסכסוך, בורחים מהקונפליקט, מתעמתים (לעתים אף באלימות) או קופאים במקום מבלי יכולת להגיב. בסיטואציה כזו, תמיד יש צד שמפסיד (אם לא שני הצדדים). צורה כזו של התמודדות עם קונפליקטים יומיומיים מייצרת מתח רב וחוסר יציבות בחיי הפרט.
כמגשרים אנו סבורים שניתן וצריך ללמד כל אדם, שקונפליקטים לא חייבים להסתיים עם מנצח ומפסיד. שני הצדדים יכולים לנצח. אם הקונפליקט מנוהל תוך כדי הידברות תקינה, הפתרון שלו ייתן מענה לאינטרסים האמיתיים של הצדדים כך שאף אחד מהם לא 'יפסיד' דבר.
לדעתנו, על כל אדם באשר הוא, ללמוד את השפה הגישורית. זו שפה שיש לדברה ביומיום ובאופן שוטף, הרבה לפני שמגיעים לחדר המגשר.
מה צריך לעשות? ללמוד את השפה ולהפוך אותה לחלק אינהרנטי מהשיח. שפה זו מסייעת להתנהלות יומיומית נעימה בין אדם לחברו, למורו, לתלמידו, להוריו ולילדיו. שפה זו מסייעת בקיום שיח תקין ובונה גם במקרים של חילוקי דעות. שפה זו עשויה למנוע מסכסוך קטן להפוך לסכסוך גדול (אשר רבות מסתיים באלימות מילולית ופיזית, חרם, משטרה, בית משפט וכיוב'). שפת הגישור מסייעת לאנשים להשיג בדיוק את מה שהם רצו, בניקוי רעשי הרקע, בדרכי נועם והידברות.